LOS ANGELES, CALIFORNIË

WELKOM BIJ SCIENTOLOGY MEDIA PRODUCTIONS: HET GROOTSE COMMUNICATIE­HOOFDKWARTIER VAN DE RELIGIE OPENT VOOR DE WERELD

28 MEI 2016

De geavanceerde, multiplatform, helemaal opnieuw uitgevonden en gerestaureerde film- en tv-studio ging op 28 mei in Hollywood van start met het uitsturen van de boodschap van hulp – volledig zuiver en puur – overal.

152 meter boven Sunset Boulevard, in het midden van een uitgestrekt Hollywood, in de Amerikaanse staat Californië, staat een zendmast versierd met een symbool: zendgolven aan weerszijden van twee driehoeken en een gestileerde “S”. Het indrukwekkende logo dat zichzelf stoutmoedig introduceert tot de entertainment- en communicatiehoofdstad van de wereld betekent slechts één ding.

De heer David Miscavige, Voorzitter van de Raad Religious Technology Center, begroette de meer dan 10.000 scientologen die bijeen waren gekomen voor de feestelijke opening van Scientology Media Productions – een nieuw ultramodern digitaal mediacentrum voor het uitsturen van de boodschap van hulp, zuiver en puur, overal ter wereld.

“Onze onaangetaste communicatielijn naar miljarden”, zei David Miscavige, de kerkelijk leider van de religie, in een toespraak tot meer dan 10.000 scientologen en vrienden bij de opening van het wereldwijde mediacentrum van de Kerk. “Want zoals het gezegde luidt: als je niet zelf je eigen verhaal schrijft, doet iemand anders dat. Dus, we gaan nu inderdaad ons verhaal schrijven zoals geen enkele religie dat in de geschiedenis heeft gedaan. En gaat allemaal gebeuren hier vanuit Scientology Media Productions.”

Scientology Media Productions (SMP) is gereed om belangrijk, goed, essentieel nieuws naar de hele wereld uit te zenden. Nieuws dat tv-schermen bereikt, feiten en meningen bestemd voor radio’s; tijdschriften, vers van de digitale drukpers; informatie die wordt verzonden naar computers, tablets en mobiele telefoons.

Jazeker, Scientology is in het nieuws – dat is beslist het bewijs dat de religie zo interessant is. Maar nu IS Scientology Media Productions de media.

Op zaterdag 28 mei werd een historisch, maar totaal hightech mediacomplex, SMP, geopend. Het is een volledig geïntegreerd digitaal mediacentrum voor TV, internet en tijdschriften, met als missie om de kracht van alle media te bundelen om echte antwoorden naar de wereld te brengen.

“Welnu, je vraagt jezelf af waar het vandaag allemaal om draait”, zei de heer Miscavige. “Het is een geschiedenis die L. Ron Hubbard zelf in Scientology heeft ingebed – om de wijsheid die wij bezitten te delen, om anderen te helpen zichzelf te helpen. En, wat daarmee gepaard gaat: het negeren van de kreten van degenen die beweren dat de mens niet kan worden begrepen, niet kan worden geholpen. Maar wij weten wel anders. We weten dat de mens kan worden geholpen. En bovendien, we weten hoe dat te doen.”

De heer Miscavige merkte op dat, om het woord van de religie te verspreiden, Scientology’s eigen mediastation moest worden gecreëerd. “Dat is ons streven geweest”, zei hij. “En de reden dat deze faciliteit het laatste onderdeel vertegenwoordigt van een geïntegreerd systeem voor onze wereldwijde Scientology communicaties.”

Scientology Media Productions wordt het zenuwcentrum om de boodschap van de Kerk naar de wereld te verspreiden en wordt ook een hulpmiddel voor het steeds maar groeiende aantal Scientology kerken, liefdadigheidsprojecten en maatschappelijke verbeteringsprogramma’s over de gehele wereld.

Ervan uitgaande dat “de gemiddelde tiener 10 uur per dag aan het internet besteedt, en iemand elke vijf seconden zoekt naar “de betekenis van het leven”, ...of zes keer per seconde naar “spiritualiteit”, stelde de heer Miscavige dat “SMP de kracht van elk mogelijk ‘social media’-kanaal zal gebruiken om die antwoorden te verschaffen.”

“Dus voor de 95 procent van de wereldbevolking die elke dag naar de radio luistert”, zei de heer Miscavige, “en de gemiddelde kijker die zo’n 40 uur per week aan de TV gekluisterd zit, is het voor de hand liggende antwoord om ons eigen radiostation, ons eigen tv-kanaal, en onze eigen zendfaciliteiten te hebben.”

Scientology Media Productions is een complex van 1,25 hectare nabij de kruising van Sunset Boulevard en Hollywood Boulevard. Oorspronkelijk gebouwd in 1912, omvat de studio onder andere ultramoderne filmstudio’s, creatieve suites, ruimtes voor special effects, montage, audio-opname en -mixen, vertaling en nasynchronisatie – elk aspect van film, radio- en tv-uitzendingen en online productie.

Daarnaast is het redactionele hoofdkwartier van het tijdschrift Freedom, dat confronterende menselijke verhalen en onderzoeksjournalistiek produceert, gehuisvest binnen SMP. Freedom zelf wordt uitgebreid als wereldwijde nieuwsorganisatie dat gedrukte media, televisie, radio en Internet platforms omvat.

Het is de meest moderne en meest geavanceerde digitale mediafaciliteit in zijn soort ter wereld. De wereldwijde activiteiten van Scientology, waaronder sociale en maatschappelijke campagnes, alsmede de actualiteiten in de wereld worden ingevoerd in de Centrale Inlaat, het internationale mediacoördinatiecentrum van de studio, en is toegankelijk voor de omroep-, audio- en publicatieactiviteiten in de gehele faciliteit. Die zijn allemaal op deze bron aangesloten via 43 kilometer glasvezelkabels die een cluster van supercomputers verbinden met een gecombineerde capaciteit van 3,2 miljoen gigabytes aan informatie en mediaplatforms, die worden verspreid naar eigen databases voor directe vertaling.

SMP is niet slechts een evolutionaire stap vooruit voor de religie – het is ook een groot geschenk voor de gemeenschap. “We openen ook onze deuren voor humanitaire organisaties, liefdadigheidsinstellingen en alle mogelijke religies in Los Angeles”, zei de heer Miscavige. “Onze faciliteiten zullen open staan voor allerlei soorten evenementen in de gemeenschap, goede doelen acties, religieuze programmering van allerlei religies, noem maar op.”

Dit werd bij de officiële opening onderstreept door lofbetuigingen van gemeenschapsleiders uit Hollywood en de stad Los Angeles. Leron Gubler, president van de Kamer van Koophandel van Hollywood, merkte op: “Wat er hier vandaag gebeurt, legt een hoop gewicht in de schaal. Mensen kijken naar Hollywood en mensen nemen kennis van wat de Kerk doet. En jullie plaatsen niet alleen een anker hier. Maar jullie geven uitstekende mogelijkheden aan schrijvers, regisseurs en allerlei creatieve professionals om in deze unieke omgeving te gedijen. Dus laten we samenwerken om Hollywood tot zelfs nog grotere hoogten te verheffen.”

Los Angeles Conservatie President Linda Dishman zei “ik ben blij dat jullie de erfgenamen zijn van deze historische studio. Het feit dat deze plek zal blijven worden gebruikt voor media en audiovisuele productie is in het bijzonder noemenswaardig. Omdat ik weet dat jullie aanzienlijk hebben geïnvesteerd in het behoud ervan. En vooral gezien het buitengewone feit dat jullie Grondlegger zijn carrière als scenarioschrijver in Hollywood begon vanaf een adres op ditzelfde terrein.”

Arturo Sandoval, een kapitein bij de politie van Los Angeles, betuigde zijn erkentelijkheid voor het feit dat de Scientology Kerk altijd klaarstaat om te helpen bij acties tegen drugs en criminaliteit. “Wat belangrijk is aan de Kerk en haar leden is dat jullie geven en er niets voor terugvragen”, zei hij. “Met deze opening vandaag krijgen we er allemaal een mogelijkheid bij om belangrijke boodschappen die waarheid bevatten, via alle mogelijke media te versturen. En alleen op die manier kunnen we helpen garanderen dat onze kinderen slagen”.

De laatste gastspreker was Kevin James, directeur van de Los Angeles City Film and TV Office. “Vanuit het standpunt van een stad en de openbare veiligheid bewonder ik jullie toewijding om zo’n geweldige partner te zijn aan de basis van de samenleving. Ik heb ook jullie professionaliteit leren bewonderen en de bereidheid waarmee jullie de relatie met ons, de stad Los Angeles, benaderen. Jullie zijn bereid om een partner van de stad te zijn. En dat betekent veel. Maar met deze nieuwe studio die we vandaag vieren, stel ik dat jullie onze samenwerking tot een heel nieuw niveau brengen.”

De heer James voegde daaraan toe: “Ik weet dat de Scientology Kerk niet een groep is die ooit iets halfslachtig doet. Maar, als professioneel filmliefhebber, had niets me op dit alles kunnen voorbereiden. En dus als radiopresentator, en film chief voor de entertainment hoofdstad van de wereld, betekent het iets als er iemand komt die de lat hoger legt. En ik moet je vertellen, we waren niet verbaasd dat jullie dat waren. Maar zelfs dan, ik heb de mensen op het stadhuis beslist gezegd: ‘Je moet langskomen en dit bekijken.’ Omdat de Scientology Kerk het weer heeft geflikt.”

Toen de Kerk de studio overnam van de publieke omroep KCET, heeft zij zich toegewijd aan het volledig herstel van de faciliteit als een lang gekoesterde stukje Hollywood geschiedenis. Van daken met dakpannen en kenmerkend metselwerk tot een historisch theater met Romeins-Toscaanse zuilen en kleedkamers en meer – alles is schitterend gerenoveerd. Veel van de geschiedenis van de studio wordt getoond, waarmee herinneringen worden opgeroepen aan films die er opgenomen of geproduceerd werden, waaronder Kidnapped, 55 Days at Peking, El Cid, Love in the Afternoon, en Invasion of the Body Snatchers.

De uitnodiging uit 1937 aan L. Ron Hubbard om scripts te schrijven werd verstuurd vanaf het adres van de faciliteit. LRH werkte aan diverse films, waaronder de zeer succesvolle filmserie van 15 afleveringen, Het Geheim van Schateiland. Een kantoor van SMP, dat de drempel omvat die LRH over ging om zijn filmcarrière te starten, bevat een tentoonstelling over zijn fenomenale productie tijdens het Gouden Tijdperk van populaire fictie en film.


De officiële opening van Scientology Media Productions komt op het punt van de grootste golf van expansie in de geschiedenis van de Kerk, met openingen van Ideale Organisaties overal ter wereld. Deze kerken geven niet alleen scientologen de mogelijkheid om vooruitgang te boeken op hun spirituele pad, maar het zijn gemeenschapscentra die voorlichtingsprogramma’s lanceren om het bewustzijn te verhogen ten aanzien van drugs, schendingen van mensenrechten, misstanden in de geestelijke gezondheidszorg en criminaliteit. Het is ook de basis van waaruit de Pastoraal Werkers van Scientology uitwaaieren om hele gebieden omhoog te brengen met de technologie van de religie en verlichting te brengen aan diegenen die getroffen werden door rampen. Er zijn op dit moment 50 Ideale Orgs voltooid, nog eens een dozijn staan op de planning om dit jaar te openen en nog eens 50 zijn in de maak.

Het afgelopen decennium is de Scientology Kerk ook begonnen met grote projecten om de boodschap van hulp en hoop van Scientology te verspreiden. 

Het begon met het neerzetten van Bridge Publications, de grootste volledig digitale, print-on-demand faciliteit ter wereld om LRH materialen, overal en in elke taal, beschikbaar te maken.

Vervolgens kwam de verwezenlijking van het Internationale Disseminatie en Distributie Centrum van Scientology in Los Angeles, het ultramoderne, 18.500 vierkante meter grote, druk- en distributiecentrum van de Kerk.

En dat alles naast de eerste klasse filmstudio, Golden Era Productions, waar alle LRH trainingsfilms voor Scientology worden geproduceerd.

Tot slot, verscheen Scientology Media Productions.

“Kijk eens naar alles wat we te bieden hebben in de vorm van echte antwoorden, echte waarheid en onvoorwaardelijke hulp. Op dat punt wordt de vraag dan: Hoe brengen we die antwoorden naar iedereen, in elke taal op aarde?” zei de heer Miscavige. “Dat antwoord lag natuurlijk in wat LRH herhaaldelijk benadrukte als de absolute noodzaak om de juiste ordes van grootte te aanvaarden.”

“Om op zijn minst een voorstelling te maken van die orde van grootte, zoals in, zeven miljard mensen. Welnu, in het licht van wat je hebt gezien, en wat je weldra zult aanschouwen, denk ik dat het niet onredelijk is om te vragen: Kun je je dat nu voorstellen?”

Waarna de heer Miscavige het enorme lint doorknipte en Scientology Media Productions voor de wereld opende.